top of page
Search

איך מכשיר פתיחת מצנח אוטומטי (AAD) עובד ?

Updated: Jan 27, 2021

מכשיר פתיחת מצנח אוטומטי, באנגלית automatic activation device או בקיצור AAD. מטרתו הוא להתחיל את תהליך פתיחת המצנח הרזרבי במידה וצנחן חצה גובה מינימלי שהוגדר מפני הקרקע (ודאות גבוהה למדי שמדובר במצב חירום).

קיימים מספר פרמטרים להפעלה של ה - AAD אך להבנת המערכת בפשטות קל לומר – חצייה של גובה מינימלי נתון במהירות גבוהה.

בעבר הוגדר כאמצעי בטיחות מומלץ, כיום הוא מוגדר כחובה בצניחת הטנדם, ומוגדר כחובה על ידי איגודי הצניחה הגדולים לשימוש במועדוני הצניחה שפועלים בהתאם להמלצותיהם.

היסטורית, מכשירי פתיחת מצנח אוטומטיים לדוגמת הסנטינל, FXC, ארגוס, ואסטרה (שרובכם כנראה לא מכירים כלל...) היו בשימוש, נכון להיום הברומטרים המוכרים בעולם הם:

ה-M2 הצ'כי, ה-Vigil הבלגי וכמובן ה – 2CYPRES הגרמני.

נתמקד ב 2 CYPRESמכיוון שהוא הנפוץ ביותר בעולם וכמובן הנפוץ ביותר בארץ, אם זאת חשוב להבין שהמנגנונים של החברות השונות עובדים בצורה דומה מבחינה טכנית.

המכשיר מורכב משלושה חלקים שמחוברים בשני כבלים: 1) צג. 2) מוח. 3) סכין (קאטר).


הצג נמצא באזור נגיש וויזואלי בדרך כלל בחלקה העליון או בגב הרתמה. "המוח" נמצא בתוך התיק החיצוני של המצנח הרזרבי, כלומר לא ניתן לגשת אליו מבלי לפתוח את המצנח הרזרבי, והסכין ממוקמת על אחת מכנפות תיק הרזרבי בהתאם לסוג הרתמה ודרכה עוברת לולאת הסגירה.


בהסבר זה אתמקד במכשיר ה – Cypres Expert הנפוץ ביותר.

כאשר אנו מדליקים את המכשיר, הוא מבצע מספר דגימות של לחץ האוויר על מנת לקבוע את לחץ האויר המקומי, בעזרת נתון זה הוא קובע את הגובה בו הוא נמצא כגובה פני הקרקע.

מרגע הפעלתו המכשיר נמצא במצב "מנוחה" ודוגם את סביבתו בכל 30 שניות וממתין לשינוי, כאשר המכשיר "חש" כי בוצעה המראה הוא עובר למצב "אקטיבי" ומתחיל בדגימה של הסביבה כ - 8 פעמים בשנייה!

ברגע שחצה מכשיר ה Expert את גובה 1500 רגל במהלך הטיפוס לגובה, הוא "בונה" חלון הפעלה וירטואלי בין 130-750 רגל (במידה ולא הוגדר אחרת).

במידה והצנחן נכנס לחלון ההפעלה במהירות גבוהה מ -35 מטר לשנייה, מכשיר הסיפרס יבצע חיתוך של לולאת הסגירה של הרזרבי, ותהליך פתיחת מצנח רזרבי יחל.

לאחר הנחיתה, מתחת לגובה 130 רגל, מכשיר הסיפרס יחזור למצב "מנוחה".

חשוב לדעת !!! כל עוד לא נחצה גובה 1500 רגל במהלך טיפוס המטוס, חלון ההפעלה במכשיר ה Expert לא יווצר ומכשיר הסיפרס לא יפעל.

לדוגמא: אם יצאת ממטוס בגובה 1200 רגל, מכשיר הסיפרס לא יבצע ירי ולא יחתוך את לולאת הסגירה של הרזרבי.

במידה ונדרש חיתוך של לולאת הסגירה, יזימה חשמלית (פירוטכנית) של חומר נפץ שנמצא בגוף הסכין מתפוצץ והודף את הסכין שחותך בצורה חדה ומהירה את לולאת הסגירה. ברגע זה כמובן הקפיץ יוצא ומתחיל תהליך הפתיחה של המצנח הרזרבי.

לסיכום: מערכת פתיחת מצנח אוטומטית היא מערכת מצילה חיים, מתוחכמת ואמינה, עם זאת חוסר הבנה בהפעלתה עלולה שלא תבצע את תפקידה ולעיתים אף לסכן חיים.

לשם הבנה טובה של המכשירים אלו, מומלץ מאוד לקרוא את החוברת למשתמש שקיימת באתרי היצרנים.

שמים כחולים,

שלכם, סליידר.

284 views2 comments

Recent Posts

See All
bottom of page