top of page
Search

מערכת לצניחה חופשית - מה זה ריג?

בתחילת דרכנו בעולם הצניחה הכרנו את המושג "ריג", המתאר את אותה מערכת צניחה אותה אנו שמים על הגב ויוצאים איתה לצניחה חופשית.

ממה מורכב "ריג" זה ומה חשוב לדעת?


מקור המילה "ריג" מגיע מעולם הימאות, משמעות הפעולה "To Rig" היא העבודה שנעשית עם חבלים ורצועות אוניה או ספינה להפלגה, או יצירה של מתקן כלשהו לטובת צורך מסוים.

מכאן נולד המושג "ריג" בעולם הצניחה המתייחס למערכת הצניחה המורכבת מרצועות, מיתרים ובדים, ובהשאלה מכאן המקצוע "ריגיננג" שעוסק בתחזוקת מערכת זו.


הנושאים עליהם אעבור בפוסט זה:

  • רכיבי המצנח.

  • תעודת הזהות של המצנח שלי.

מערכת הצניחה שלנו מורכבת מ 4 רכיבים עיקריים:


Harness & Container

(תכולה - תיק פנימי ראשי, תיק פנימי רזרבי, פיילוט שוט ראשי, פיילוט שוט רזרבי - קפיץ, רייזרים למצנח ראשי, ידית ניתוק, ידית רזרבי)


א. רתמה - מערכת רצועות המותאמת לצנחן במימדיה (גובה,היקף חזה,היקף מותניים, היקף ירכיים ועוד) ומהווה את השלד שעליו אנו תופרים ומרכיבים את שאר הרכיבים הנדרשים.

ב. קונטיינר (תיק מצנח) - גודל תיק המצנח הרזרבי נקבע על פי גודל המצנח הרזרבי הנדרש וגודל תיק המצנח הראשי נקבע על פי גודל המצנח הראשי שנדרש להכניס אליו ובהתאמה לגודל המצנח הרזרבי שנקבע.


לפיכך, יתכן כי מערכת עם גודל רתמה דומה, המתאים לצנחנים בעלי מבנה גוף דומה, יהיו בעלי גודל קונטיינר שונה לחלוטין ויכילו חופות בגדלים שונים, בהתאם ליכולות וניסיון הטסת החופה של הצנחן.

את גודל הרתמה (או אינדיקציה למבנה הגוף המתאים, ברוב המקרים) וגודל הקונטיינר ניתן למצוא ברוב המקרים על תוית הזיהוי שצמודה לתיק המצנח.

בדוגמא הבאה ניתן לראות תויות של מצנח ווקטור הדומה בגודל הקונטיינר ומכיל חופות דומות בגודלן אך בעלי רתמה בגודל שונה לחלוטין:

קונטיינר בגודל V308 ורתמות בעלות מידות שונות 16, 18.5+1

דוגמאות לתויות מצנחים אחרים:


מצנח רזרבי Reserve Canopy

(תכולה - בד, מיתרים וסליידר)


חופת מצנח המיועדת לשימוש בחירום, כאשר יש כשל במצנח הראשי או חוסר היכולת לשימוש בו.

המצנח הרזרבי, דומה מאוד במבנה שלו למצנח הראשי, בעל יכולת ניהוג ובלימה אך בעל אופי טיסה מאוד סולידי שמטרתו להביא את הצנחן בבטחה לקרקע.

הטכניקה בה נארז המצנח הרזרבי שונה במספר אופנים מהאופן שבו מקופל המצנח הראשי, וזאת על מנת לייצר בעת חירום פתיחת מצנח מהירה ונטולת תקלות.


גם כאן, חשובה מאוד ההתאמה של המצנח הרזרבי לגודל הקונטיינר על מנת לקבל ביצועים מיטביים בזמן השימוש בו. בחירת מצנח רזרבי שאינו תואם לגודל הקונטיינר יכול להוביל בעת חירום להשהייה בתהליך פתיחת הרזרבי או פתיחה לא מבוקרת שלו.


למצנח הרזרבי שלנו קיימת מגבלת משקל ואף המלצות יצרן בנוגע לשימוש בו בהתאם לניסיון ולמשקל היציאה שלנו, כפי שרואים בתמונה הבאה: חופה רזרבית בגודל 160 מומלצת לשימוש על פי הוראות היצרן לצנחן מתקדם במשקל שלא יעלה על 84 קילו.

למצנח הרזרבי של Performance Designs, קיימת טבלה עם 40 קוביות , בה יסמן מקפל המצנחים כי ביצע קיפול תקופתי בסימון קו אלכסוני (/) או בסימון איקס (X) המתאר קיפול לאחר שימוש במצנח הרזרבי.

לאחר מילוי 40 הקוביות או 25 קפיצות על החופה, נדרשת החופה להשלח לביקורת מפעל בה נבדק אם ניתן להאריך את חייה ולהוסיף לה קיפולים, בהתאם לתוצאות הבדיקה.



מצנח ראשי Main Canopy

(תכולה - בד, מיתרים וסליידר)


החופה הראשית הינה ברוב המקרים בנויה לשימוש רב ועיקבי ובעלת מאפייני טיסה המתאימים לצורך מסוים - חופת חניך, חופה לצנחן מתקדם או חופה בעלת מאפיינים ספורטיביים יותר.

גם כאן, חשוב מאוד להתאים את גודל החופה לקונטיינר.

חופה גדולה מידי תכנס בלחץ ותפגע בתפרים ומבנה של הקונטיינר, תצא בלחץ מתוך התיק ותהווה סיכון לפתיחות לא תקינות או השהייה בפתיחה.

הגרוע מכל בחופה ראשית גדולה מידי היא יצירת לחץ של החופה הראשית על החופה הרזרבית ובכך פגיעה ביכולת החופה הרזרבית לצאת בעת הצורך.

חופה קטנה מידי תצוף בתוך הקונטיינר ועלולה לצאת באופן לא תקין בתחילת תהליך הפתיחה, מסוכן מכך היא האפשרות לפתיחת קונטיינר לא מתוכננת בשל חוסר הלחץ על פין הפתיחה והמשתמע מכך הוא תקלת פרסה של הפיילוט שוט או פתיחת מצנח במהירות גבוהה ובמצב גוף לא תקין.


מכשיר פתיחת מצנח אוטומטי AAD


על כך הרחבתי בפוסטים קודם, מוזמנים לקרוא:


תעודת הזהות של המצנח שלי


לכל מצנח, על פי תקנות הטיס, נדרש שיהיה צמוד אליו מסמך המכיל את פרטי המערכת הנדרשים על פי חוק ואת היסטורית הטיפולים אותה עברה מערכת זו.

תעודת זהות זאת נמצאת בכיס ייעודי צמוד לכל מערכת, ואם אינכם יודעים הינן כרטיס זה נמצא, זה בהחלט הזמן למצוא אותו.


מה נדרש שיופיע בכרטיס זה:

  • פרטי הבעלים - כולל פרטי קשר.

  • פרטי הרכיבים העיקריים - רתמה/תיק, מצנח רזרבי, מכשיר AAD

    • יצרן, סוג, תאריך יצור ומספר סידורי.

  • היסטוריית טיפולים - תאריך, מקום הטיפול, רישיון וחתימת המקפל, עבודה שבוצעה.

דוגמא לכרטיס מידע למצנח:



הכירו את הציוד שלכם, את ההתאמה שלו לעצמו ואליכם.

שמרו על עצמכם.

שמיים כחולים,

שלכם, סליידר.

280 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page