top of page
Search

רכישת ציוד צניחה - מאיפה מתחילים (חלק א')

Updated: Jul 9, 2021

רכישת ציוד צניחה זה תמיד נושא רלוונטי, בתחילת דרכנו רוכשים ציוד על מנת להכנס לספורט ולאורך כל הקריירה שלנו כצנחנים אנו מתקדמים מקצועית, יורדים בגודלי חופות וקונטיינרים, מחדשים ציוד כי הגיע הזמן או כי בא לנו להתנסות במשהו אחר.

לשם כך, עלינו להבין מה אנו באמת אנו צריכים ויתרה מכך מה באמת מתאים לנו.


בסדרת הפוסטים האלו אתמקד במערכת הצניחה (חופות וקונטיינר) ולא בציוד נלווה אבל הרבה מהנאמר רלוונטי גם לכך.

הרבה צנחנים בתחילת דרכם לא מבינים מה זו מערכת צניחה חופשית, לשם כך הקדשתי פוסט שלם המתאר את ציוד הצניחה המורכב ממספר חלקים ועל כך תוכלו לקרוא כאן - מערכת צניחה חופשית - מה זה ריג?


נק' התחלה - ציוד חדש או יד שניה


ברור, הכי טוב חדש...


הרי כל אחד ישמח לצנוח על ציוד שנתפר עבורו ולמידותיו, בצבעים אותם בחר בתוספת לוגו מגניב.

יתרה מכך, ציוד חדש עם 0 צניחות עליו, הוא ציוד מתוקתק ללא בלאי או נזק ואשר כושר הביצוע שלו מושלם.

אבל רכישת ציוד חדש באה עם תג מחיר משמעותי מאוד וברוב המקרים זמן המתנה שנע בין 4-6 חודשים.


למי הייתי ממליץ לרכוש ציוד חדש:

  1. כסף אינו מהווה בעיה...

  2. צנחן יחסית מבוגר בגילו אשר הצטרף לספורט - מנטלית, החשש מפציעה גדול יותר מאשר לצנחן צעיר, קריירה ומשפחה נמצאים בראש דאגותיו, וזמן ההחלמה ארוך יותר. לכן לא יתכנן על קריירה ספורטיבית שאפתנית וכנראה שישאר על הציוד אותו ירכוש לזמן לא מבוטל, לשם כך עדיף שהציוד יהיה הכי איכותי ומותאם ככל האפשר. ירידה בגודל החופה עדיין יעשה על בסיס הקונטיינר החדש אותו יקנה, כך יתחיל בנקודה האופטימלית בקריירה הספורטיבית שלו מבחינת מערכת הצניחה ואיתה ימשיך. לרוב, צנחנים מבוגרים שמצטרפים לספורט מגיעים עם יכולת כלכלית, תיככנו את הצעד הזה מראש ולא יפלו מהעלויות הנדרשות.

  3. צנחן בעל מבנה גוף גדול או כבד - צנחן זה מתחיל את דרכו כבר בעומס חופה גבוה ויפיק ביצועים טובים גם מחופות גדולות, בסבירות גבוהה ישאר על טווח חופות גבוה לאורך זמן רב. גם כאן, רכישת ציוד מותאם תעלה את הבטיחות, נוחות (כי לא קל למצוא ציוד מותאם לצנחנים בעלי מבנה גוף גדול) וזמן השימוש בוא באופן משביע רצון הינו לטווח זמן ארוך יחסית.

  4. אחרון חביב הוא הצנחן המנוסה שצבר ניסיון לא מבוטל, עבר כברת דרך מכובדת בספורט שבה התמקצע וירד בגדלי החופות, מעוניין להשקיע בציוד האופטימלי בשבילו אשר ככל הנראה ישרת אותו לטווח זמן רב (מאות עד אלפי צניחות).


ציוד יד שניה, לרוב זה בדיוק מה שנדרש....


הדרך אותה עובר צנחן על מנת להגיע לציוד האופטימלי בשבילו, לעיתים רבות דורשת הרבה התנסות ובחינה. קיימים בשוק קונטיינרים רבים, חלקם נוחים יותר וחלקם פחות, חלקם מאובזרים יותר וחלקם פחות.

ישנו מבחר עצום של חופות ספורטיביות בשוק, אשר לכל אחת יש את הקסם שלה החל מנוחות הקיפול, מאפייני פתיחת המצנח, תגובה לניהוג, זוית תקיפה, קשת התאוששות ויכולת בלימה, וכל צנחן ימצא את החופה המתאימה לו יותר ככל שיחקור ויתנסה.

לכן דווקא הצורך בציוד פחות יקר שאפשר "להשתפשף" עליו ולא להתבעס אם קצת ינזק הינו נדרש, כך יוכל הצנחן לצבור ניסיון ולהתקדם במחיר סביר עד אשר ימצא את הציוד המתאים לו לטווח זמן ארוך.



טעויות נפוצות ברכש ציוד צניחה הגורמות לרכש שגוי


  • חוסר סבלנות - הלחץ הזה לציוד משלנו, להוריד עלויות השכרה ו"להתקדם" גורם לנו לרכוש ציוד שלא מתאים לנו מבחינת התאמה גופנית, ניסיון ויכולות.

  • היצע ציוד נמוך - בישראל הספורט קטן יחסית והיצע הציוד בהתאמה, לכן קיימת נטייה לקחת מה שיש ולשכנע את עצמנו שזה בול בשבילנו.

  • חוסר ידע ומידע מטעה - צנחנים רבים, מלאי התלהבות ואהבה לספורט, אוהבים לשתף תחושות ומחשבות באיזור ההמתנה למטוס או סביב בירה בסוף היום, אשר אינן מסתמכות על נתוני יצרן או כתבה מקצועית אלא מנסיונם האישי או דעות ששמעו ביעף הקודם. מפתיע לגלות, כי בהרבה מקרים, הצנחנים שאוהבים לשתף הינם אלו בעלי ניסיון מועט יחסית.

  • חשיפה למדיה - צנחנים רבים מתקדמים בקצב האינסטגרם שלהם ואינם מודעים למקום האמיתי בו הם נמצאים.

  • בטחון אישי מופרז - תחושת מסוגלות ויכולת שאינה תואמת ניסיון וידע.

  • יהיה בסדר...

מנגד, קיימת בעיה נוספת המאפשרת את כל הנ"ל, קשיי שליטה של המועדונים על הציוד שבשימוש הצנחן.



כיצד נדע איזה ציוד צניחה מתאים לנו?


נשאל, נחקור ונקרא...


המקור הראשון והכי טבעי לדלות מידע הוא כמובן סביבת הצניחה שלנו - צנחנים במועדון ומדריכים.

כאן נדרשת זהירות, המידע המתקבל ממקור זה עלול להיות לא מבוסס על מידע אמין ממקור מקצועי, אלא על תחושות, ניסיון אישי וידע קולקטיבי אשר לעיתים רבות אינו מדויק, וגרוע מכך עד להגעה לאוזנינו עוות ולא מדויק (מעיין טלפון שבור).


לכן בשלב זה כאשר קיבלנו שמות של יצרנים ומוצרים, נפנה לאתרי היצרנים (ראו רשימה למטה), שם נוכל למצוא מידע מדויק ומנוסח באופן פשוט וברור. כאן כבר נקבל תמונה טובה יותר של ציוד שבאמת מתאים לרמה שלנו ואפילו נבין כי אלו שסיפרו לנו דברים בשלב הראשוני לא באמת סגורים על עצמם.


בשלב האחרון, נפנה לאנשי מקצוע או מדריכים מקצועיים - מדריכי הטסת חופה, מאחזקי מצנחים או צנחנים מנוסים מאוד (פרו) ועדיף עוד יותר לפנות לכולם לבחון האם התשובות שלהם תואמות אחד את השני.



הבנו מה מתאים לנו, איך רוכשים ציוד?


על כך ארחיב בפוסט הבא שאקדיש לנושא הזה בלבד.


שמים כחולים,

סליידר.


קישורים לאתרי יצרני ציוד צניחה מובילים:


מדריכי הטסת חופה הארץ:

828 views0 comments
bottom of page